Første besøg og optagelse

For at starte som kost- eller dagelev på Skolen på Slotsvænget, er det nødvendigt først at få en bevilling fra hjemkommunen.

Det vil ofte være PPR (pædagogisk-psykologisk rådgivning) i din kommune, der vurderer, om et barn har et særligt undervisningsbehov, eller det kan være socialforvaltningen der vurderer, at barnet – og jer som familie – har godt af et miljøskifte, for en periode.

Det er kommunen, der træffer afgørelse om bevilling af et kostskoleophold. Kommunen kan, med forældrenes samtykke, beslutte om et barn skal anbringes på kostskole, og de kan også beslutte, om I som forældre skal være med til at betale for opholdet.

Når I får bevilget et kostskoleophold, får skolen tilsendt papirer, som vedrører jeres barn. Det kan være den børnefaglige undersøgelse, papirer fra skolepsykolog, skoleudtalelser og andre oplysninger, som man finder relevant i forhold til at skulle være et godt omsorgssted for barnet.

Herefter inviteres I (forældre og eleven, eventuelt søskende) sammen med kommunens sagsbehandler til et visitationsmøde og en rundvisning på skolen. På dette møde får I en fornemmelse af skolen, og det vi kan tilbyde jeres barn. 

Hvis I fortsat er interesserede i, at barnet starter på skolen, holder vi et indskrivningsmøde, hvor startdato, og praktiske ting aftales.

Når en ny elev starter på skolen, står en medarbejder klar til at tage imo

Vores værdier

Fællesskab

Når børn starter som kost- eller dagelever på Skolen på Slotsvænget, træder de ind i et særligt fællesskab. Nogle af vores elever har problematiske skoleforløb bag sig, som måske har besværliggjort deres rolle i fællesskabet. Derfor betyder det utrolig meget at give børnene en følelse af at høre til.

Skolen på Slotsvænget er en lille skole, hvor eleverne hurtigt lærer hinanden – og deres lærere og pædagoger – at kende. Når de bor på skolen, møder de deres faglærere i undervisningen såvel som fritiden, og det betyder, at lærere og pædagoger bliver mere end blot ansatte; de bliver omsorgspersoner.

Skole

Alle elever har ret til udvikling. Undervisning. Og en fremtid.

Vi mener, alle elever har ret til undervisning på netop deres niveau. Vi har fokus på den enkelte og på at skabe succesoplevelser for eleverne og give dem gåpåmod og lyst til videre uddannelse, når skoleopholdet afsluttes med Folkeskolens Afgangsprøve. Vi sætter individuelle mål for alle elever og skaber de bedste forudsætninger for, at de kan nå dem.

I skolen møder eleverne engagerede og nærværende voksne, og undervisningen foregår på små hold med flere lærere tilknyttet samtidig. Lærernes faglighed og pædagogiske kunnen er høj.

Udvikling

Vi tror på, børn bedst udvikler sig, når de føler sig trygge. Derfor sætter vi en ære i at skabe trygge og forudsigelige rammer for dagligdagen. Børnene skal vide, hvad vi står for, og hvad vi forventer af dem. Det skaber de bedste vilkår for deres udvikling.

Vi evaluerer løbende elevernes sociale og faglige målsætninger og tilpasser dem, så de passer til elevens udvikling – altid med blik for det positive, som eleven opnår. Eleverne skal ikke være bange for at fejle eller få kritik; vi vil hellere sætte fokus på alt det, de lykkedes med.

Øjeblikke fra livet på Slotsvænget

Kontakt

Copyright © 2024 Skolen på Slotsvænget. All Rights Reserved • Persondatapolitik