Forældresamarbejde

Vi ved, hvor vigtigt samarbejde er.

Når en elev starter hos os, starter også et vigtigt samarbejde mellem eleven, skolen og forældrene.

Faktisk er dette samarbejde en af de vigtigste faktorer for, eleven føler sig tryg. Vi skal kunne tale åbent om tingene og elevens udvikling, så eleven ved, hvad der forventes – og der bliver bakket op om elevens behov både hjemme og på skolen.

Vi skaber rammerne for et godt samarbejde gennem dialog og information. Det er vores oplevelse, at I som forældre hurtigt bliver trygge ved at have os med på banen, og at denne tryghed smitter af på eleven.

Her på skolen får eleven et kontaktteam, som har løbende dialog med hjemmet. Vi ved, alle elever – og alle forældre – er forskellige, og der er forskellige behov for mængden af kontakt. Derfor vil vi gerne samarbejde med jer om, hvordan kommunikationen bedst muligt tilgodeser netop jeres familie.

Samarbejdet i den første tid på skolen er særligt vigtigt – det er her, vi som skole skal spore os ind på jeres barn og jer som familie. Vi stræber efter løbende at orientere jer om, hvordan opstarten går, og hvordan jeres barn trives – ligesom I altid er velkomne til at ringe til os og stille spørgsmål.

Vi ved også, at Skolen på Slotsvænget kan føles langt væk fra jeres hverdag. Derfor tilbyder vi altid, at I kan besøge skolen – og evt. spise med til aftensmad. I skal bare varsle os om det på forhånd af hensyn til den øvrige planlægning.

Vores værdier

Fællesskab

Når børn starter som kost- eller dagelever på Skolen på Slotsvænget, træder de ind i et særligt fællesskab. Nogle af vores elever har problematiske skoleforløb bag sig, som måske har besværliggjort deres rolle i fællesskabet. Derfor betyder det utrolig meget at give børnene en følelse af at høre til.

Skolen på Slotsvænget er en lille skole, hvor eleverne hurtigt lærer hinanden – og deres lærere og pædagoger – at kende. Når de bor på skolen, møder de deres faglærere i undervisningen såvel som fritiden, og det betyder, at lærere og pædagoger bliver mere end blot ansatte; de bliver omsorgspersoner.

Skole

Alle elever har ret til udvikling. Undervisning. Og en fremtid.

Vi mener, alle elever har ret til undervisning på netop deres niveau. Vi har fokus på den enkelte og på at skabe succesoplevelser for eleverne og give dem gåpåmod og lyst til videre uddannelse, når skoleopholdet afsluttes med Folkeskolens Afgangsprøve. Vi sætter individuelle mål for alle elever og skaber de bedste forudsætninger for, at de kan nå dem.

I skolen møder eleverne engagerede og nærværende voksne, og undervisningen foregår på små hold med flere lærere tilknyttet samtidig. Lærernes faglighed og pædagogiske kunnen er høj.

Udvikling

Vi tror på, børn bedst udvikler sig, når de føler sig trygge. Derfor sætter vi en ære i at skabe trygge og forudsigelige rammer for dagligdagen. Børnene skal vide, hvad vi står for, og hvad vi forventer af dem. Det skaber de bedste vilkår for deres udvikling.

Vi evaluerer løbende elevernes sociale og faglige målsætninger og tilpasser dem, så de passer til elevens udvikling – altid med blik for det positive, som eleven opnår. Eleverne skal ikke være bange for at fejle eller få kritik; vi vil hellere sætte fokus på alt det, de lykkedes med.

Hørt på skolen

Generelt gav skolen og lærernes tilgang mig mere skolelyst. Det havde jeg ikke prøvet at have før, hvor jeg var vant til at have ondt i maven af at komme i skole. Derfor gik fagligheden også tabt, før jeg kom på Skolen på Slotsvænget. Grundlaget for en god læring er jo, at man trives det sted, man skal være.

Kontakt

Copyright © 2024 Skolen på Slotsvænget. All Rights Reserved • Persondatapolitik