Holdinddeling

På Skolen på Slotsvænget er eleverne opdelt i hold og ikke i klasser.

Holdene er små og består af max. 16 børn med flere lærere pr. hold. På den måde er vi sikker på, at eleverne ikke bliver overvældede, og der er ressourcer til alle.

Undervisningsholdene er delt op i 4:

Hold 4. dækker 5.- 6. klassetrin
Hold 3 dækker 6. – 7. klassetrin
Hold 2 dækker 7. – 8. klassetrin
Hold 1 dækker 8. – 9. klassetrin

På alle hold er der en blanding af henviste dagelever og kostelever. Eleverne er vidt forskellige med vidt forskellige baggrunde og forudsætninger for læring. Nogle har gået på Skolen på Slotsvænget fra starten af deres skoleforløb, andre er kommet til fordi de har problemer af forskellig art. Det betyder, at eleverne har brug for meget differentieret undervisning for at sikre, at den enkelte får så optimale betingelser som muligt.

På hold 1, som er vores afgangshold, bliver der også differentieret i undervisningen, men her er vi i højere grad bundet af de krav, afgangsprøven stiller til pensum. Målet er altid at ruste den enkelte elev til eksamen – så sikkert og trygt som muligt.

Vi guider og hjælper vores elever alt det, vi kan. Men det er vigtigt, at eleverne er engagerede, har lyst til at lære og deltager i undervisningen i det omfang, de kan.

Vores værdier

Fællesskab

Når børn starter som kost- eller dagelever på Skolen på Slotsvænget, træder de ind i et særligt fællesskab. Nogle af vores elever har problematiske skoleforløb bag sig, som måske har besværliggjort deres rolle i fællesskabet. Derfor betyder det utrolig meget at give børnene en følelse af at høre til.

Skolen på Slotsvænget er en lille skole, hvor eleverne hurtigt lærer hinanden – og deres lærere og pædagoger – at kende. Når de bor på skolen, møder de deres faglærere i undervisningen såvel som fritiden, og det betyder, at lærere og pædagoger bliver mere end blot ansatte; de bliver omsorgspersoner.

Skole

Alle elever har ret til udvikling. Undervisning. Og en fremtid.

Vi mener, alle elever har ret til undervisning på netop deres niveau. Vi har fokus på den enkelte og på at skabe succesoplevelser for eleverne og give dem gåpåmod og lyst til videre uddannelse, når skoleopholdet afsluttes med Folkeskolens Afgangsprøve. Vi sætter individuelle mål for alle elever og skaber de bedste forudsætninger for, at de kan nå dem.

I skolen møder eleverne engagerede og nærværende voksne, og undervisningen foregår på små hold med flere lærere tilknyttet samtidig. Lærernes faglighed og pædagogiske kunnen er høj.

Udvikling

Vi tror på, børn bedst udvikler sig, når de føler sig trygge. Derfor sætter vi en ære i at skabe trygge og forudsigelige rammer for dagligdagen. Børnene skal vide, hvad vi står for, og hvad vi forventer af dem. Det skaber de bedste vilkår for deres udvikling.

Vi evaluerer løbende elevernes sociale og faglige målsætninger og tilpasser dem, så de passer til elevens udvikling – altid med blik for det positive, som eleven opnår. Eleverne skal ikke være bange for at fejle eller få kritik; vi vil hellere sætte fokus på alt det, de lykkedes med.

Hørt på skolen

Generelt gav skolen og lærernes tilgang mig mere skolelyst. Det havde jeg ikke prøvet at have før, hvor jeg var vant til at have ondt i maven af at komme i skole. Derfor gik fagligheden også tabt, før jeg kom på Skolen på Slotsvænget. Grundlaget for en god læring er jo, at man trives det sted, man skal være.

Kontakt

Copyright © 2024 Skolen på Slotsvænget. All Rights Reserved • Persondatapolitik