Skoledagen

Vi ved, at struktur skaber tryghed.

Derfor stræber vi efter at planlægge skoledagen ud fra faste og forudsigelige rammer, så eleverne ved, hvad de kan forvente – selvfølgelig uden at det bliver kedeligt og med plads til både ture og arrangementer.

Eleverne møder ind hver dag kl. 8.15, og undervisningen slutter kl. 14.45. Der er skolebuskørsel om morgenen ved Fredensborg Station kl. 08.10, og om eftermiddagen kører skolebussen, når dagens undervisning er slut.

En typisk dag forløber sådan:

Morgenmøde
Skoledagen starter med et fælles morgenmøde, hvor dagens aktiviteter gennemgås, så eleverne ved, hvad de kan forvente af dagen. Det er også her, vi synger morgensang. Hvis nogle elever har noget på hjerte, er det typisk her, det bliver taget op. Det er også på dette tidspunkt, at dageleverne møder ind og deltager på mødet.

Undervisningen
Første undervisningsgang starter umiddelbart efter morgenmødet og frem til frokost. Undervisningen foregår på holdene, og ingen er i tvivl om, hvor de skal gå hen eller mødes.

Nogle hold starter med lidt motion; det kan være en gåtur sammen i Slotsparken eller en gang stikbold i “Laden”, som er vores gymnastiksal. Derudover stræber vi efter at placere de boglige fag som dansk, matematik og sprogfag om formiddagen, så eleverne er veludhvilede og motiverede for at lære.

Der er selvfølgelig pauser i løbet af dagen. Lærerne tilpasser pauserne, så de passer til undervisningen. I formiddagspausen bliver børnene tilbudt frugt og knækbrød, så de kan tanke op på energidepoterne. I de større pauser skiftes lærerne til at føre opsyn, og i de mindre individuelt tilrettelagte pauser, er det gruppens undervisere, der har opsynet med børnene. 

Frokost
Kl. 12.15 spiser alle på skolen fælles frokost. Der er buffet, så der er noget for enhver smag. Vores dygtige køkkenpersonale sammensætter menuen og tager selvfølgelig hensyn til allergier, særlige diæter o.lign.

Eftermiddagsundervisning
Efter frokostpausen er der undervisning frem til kl. 14:45. Typisk er det de aktive eller kreative fag som gymnastik eller f.eks. madkundskab, der bliver placeret om eftermiddagen – på den måde får eleverne frisk luft og energi efter en lang dag. 

Skoledagen slutter
Undervisningen slutter kl. 14:45, og derefter tager dageleverne hjem

Vores værdier

Fællesskab

Når børn starter som kost- eller dagelever på Skolen på Slotsvænget, træder de ind i et særligt fællesskab. Nogle af vores elever har problematiske skoleforløb bag sig, som måske har besværliggjort deres rolle i fællesskabet. Derfor betyder det utrolig meget at give børnene en følelse af at høre til.

Skolen på Slotsvænget er en lille skole, hvor eleverne hurtigt lærer hinanden – og deres lærere og pædagoger – at kende. Når de bor på skolen, møder de deres faglærere i undervisningen såvel som fritiden, og det betyder, at lærere og pædagoger bliver mere end blot ansatte; de bliver omsorgspersoner.

Skole

Alle elever har ret til udvikling. Undervisning. Og en fremtid.

Vi mener, alle elever har ret til undervisning på netop deres niveau. Vi har fokus på den enkelte og på at skabe succesoplevelser for eleverne og give dem gåpåmod og lyst til videre uddannelse, når skoleopholdet afsluttes med Folkeskolens Afgangsprøve. Vi sætter individuelle mål for alle elever og skaber de bedste forudsætninger for, at de kan nå dem.

I skolen møder eleverne engagerede og nærværende voksne, og undervisningen foregår på små hold med flere lærere tilknyttet samtidig. Lærernes faglighed og pædagogiske kunnen er høj.

Udvikling

Vi tror på, børn bedst udvikler sig, når de føler sig trygge. Derfor sætter vi en ære i at skabe trygge og forudsigelige rammer for dagligdagen. Børnene skal vide, hvad vi står for, og hvad vi forventer af dem. Det skaber de bedste vilkår for deres udvikling.

Vi evaluerer løbende elevernes sociale og faglige målsætninger og tilpasser dem, så de passer til elevens udvikling – altid med blik for det positive, som eleven opnår. Eleverne skal ikke være bange for at fejle eller få kritik; vi vil hellere sætte fokus på alt det, de lykkedes med.

Hørt på skolen

Generelt gav skolen og lærernes tilgang mig mere skolelyst. Det havde jeg ikke prøvet at have før, hvor jeg var vant til at have ondt i maven af at komme i skole. Derfor gik fagligheden også tabt, før jeg kom på Skolen på Slotsvænget. Grundlaget for en god læring er jo, at man trives det sted, man skal være.

Kontakt

Copyright © 2024 Skolen på Slotsvænget. All Rights Reserved • Persondatapolitik