Alt det formelle

Skolen hører under loven om Frie Grundskoler med kostafdeling. Vi har plads til ca. 30 kostelever, der er henvist ift. Barnets Lov §§ 46 og 47 eller § 35, stk. 4.

Vedtægter

Værdigrundlag

Forældrerepræsentantskab

Kano og kajaksejlads

Godkendelse

Certificering som fri grundskole med særlig specialundervisningsprofil

Uddannelsesstatistik.dk (karaktergennemsnit m.m.)

 

Tilsyn og evaluering

Det sociale tilsyn skal sikre at Skolen på Slotsvænget inden for en række temaer varetager opgaven med at udvikle børnene forsvarligt og kvalitativt. Man tilser eksempelvis de fysiske rammer, normering, pædagogik, beboer inddragelse og meget mere.

Det sociale tilsyn kommer på både et anmeldt og et uanmeldt tilsyn, hvor de bl.a. taler med børnene, medarbejderne og ledelsen. Ud over at det sociale tilsyn fungerer som en kontrolenhed er det samtidig en velkommen mulighed for at drøfte udvikling og få sparring vedr. relevante emner. Det sociale tilsyn varetages af Frederiksberg Kommune (Region Hovedstaden).

 

Seneste tilsynsrapport

Tilsynet med undervisningen skal udelukkende kigge på undervisningsmiljøet. Den tilsynsførende har en række områder han skal observere på (eks. dansk, matematik og engelsk), men det er en helhedsvurdering i sidste ende. Også her er den tilsynsførende en kærkommen mulighed for at sparre med vedr. tendenser, faglighed og meget mere.

Den tilsynsførende er valgt af forældrekredsen frem til december 2025 og valget er faldet på Merete Trier Frederiksen, der har mange års erfaring fra skoleverden.

Seneste tilsynsrapport

Du kan se resultatet af den seneste trivsels- og undervisningsmiljøvurdering her:

Seneste skolerapport

Lov om Friskoler og Private grundskoler m.v. § 1b lyder som følger:
§ 1 b. Skolen skal regelmæssigt underrette eleverne og forældrene, jf. § 38, om sit syn på elevernes udbytte af skolegangen.
Stk. 2. Som led i undervisningen skal skolen løbende foretage evaluering af elevernes udbytte. Evalueringen danner grundlag for, at undervisningen tilrettelægges, så den svarer til den enkelte elevs behov og forudsætninger med det formål, at eleven så vidt muligt tilegner sig de kundskaber og færdigheder, der følger af de fastsatte slutmål.
Stk. 3. Skolen skal regelmæssigt foretage en evaluering af skolens samlede undervisning og udarbejde en plan for opfølgning på evalueringen.

Jf. ovenstående og Skolen på Slotsvængets almindelige praksis drøftes elevernes resultater løbende. Dette sker første gang i forbindelse med indskrivning på Skolen på Slotsvænget, hvor alle elever testes i hhv. dansk og matematik for at afklare deres niveau og de områder, der skal sættes særligt ind overfor. Testresultaterne vurderes sammen med de eventuelle papirer der ledsager barnet og på baggrund her af lægges undervisningsplanen.

Skolen på Slotsvængets lærere mødes jævnligt for at drøfte elevernes indsats og udbytte og undervisningen i den kommende periode. Til at understøtte dette arbejde har Skolen på Slotsvænget en speciallærer, der ud over testning sparrer med teamet og den enkelte lærer. Derudover deltager speciallæreren i selve undervisningen, hvor vedkommende støtter elever med eksempelvis læse- og stave vanskeligheder.

Alle skoler skal løbende vurdere deres elevers parathed og standpunkter. Eksempelvis skal man vurdere eleverne uddannelsesparathed og i den forbindelse drøftes modenhed og faglige standpunkter.

Skolen på Slotsvænget har flere sideløbende mål for undervisningen
Vi vil føre vores elever frem til en afgangsprøve – hvilket for mange børns side er en stor udfordring, da de ved indskrivningen på Skolen på Slotsvænget ofte ses at være fagligt bagud. Men Skolen på Slotsvænget skal samtidig indgyde børnene tro på, at de er og kan blive til noget – at de med andre ord har mod på at fortsætte i et uddannelsesforløb efter Skolen på Slotsvænget.

Skolens samlede undervisning vurderes til at være solidt forankret i fælleskabets hensyn og i hensynet til den enkeltes behov. Der er stor bevågenhed fra den enkelte lærer på elevernes udbytte af undervisningen og jævnligt drøftes eventuelle tiltag.

Undervisningen er herudover bredt sammensat og varierer i sit udtryk. På de enkelte hold benytter man sig eksempelvis af muligheden for at bruge Slotsvængets busser til at komme ud i samfundet og opleve det. Hen over året er der et antal temauger, hvor f.eks. temaer som motion, “uge sex”, drama, mobning og fællesskab tages op. Her tilrettelægges undervisningen på tværs af holdene.

Samlet set vurderes undervisningen at være planlagt i hensyn til den enkelte elev og i forhold til de fælles mål.

Undervisning er varieret og inddrager læringsaspekter, der kan tilgodese flest mulige elever. De elever der oplever største udfordringer, søges hjulpet gennem særlige tiltag som eksempelvis FLEX programmet, der hjælper elever med en formodet dårlig arbejdshukommelse.

Målsætningen for Skolen på Slotsvænget er fortsat at tilbyde varieret og differentieret undervisning. Vi evaluerer løbende elevernes udbytte og har løbende opkvalificering af lærerne. I 2015 sker denne opkvalificering i samarbejde med UCC. Fokus er nye fælles mål, årsplaner og elevplaner (undervisningsdifferentiering) i erkendelse af et øget fokus på elevernes faglige kompetencer.

Bestyrelsen

Skolen på Slotsvængets bestyrelse har pt. følgende medlemmer:

  • Peter Højgaard (fagligt medlem) – bestyrelsesformand

  • Christine Kofod (fagligt medlem)

  • Jeanne Sørensen (fagligt medlem)

  • Malene Frost (forældrerepræsentant)

  • Mathilde Christiansen (forældrerepræsentant)

  • Alexander Sørensen - suppleant

  • Anne Poulsen - suppleant

    Revisor: Beierholm www.beierholm.dk

    Henvendelse til bestyrelsen kan ske gennem skolens kontor.

Vores værdier

Fællesskab

Når børn starter som kost- eller dagelever på Skolen på Slotsvænget, træder de ind i et særligt fællesskab. Nogle af vores elever har problematiske skoleforløb bag sig, som måske har besværliggjort deres rolle i fællesskabet. Derfor betyder det utrolig meget at give børnene en følelse af at høre til.

Skolen på Slotsvænget er en lille skole, hvor eleverne hurtigt lærer hinanden – og deres lærere og pædagoger – at kende. Når de bor på skolen, møder de deres faglærere i undervisningen såvel som fritiden, og det betyder, at lærere og pædagoger bliver mere end blot ansatte; de bliver omsorgspersoner.

Skole

Alle elever har ret til udvikling. Undervisning. Og en fremtid.

Vi mener, alle elever har ret til undervisning på netop deres niveau. Vi har fokus på den enkelte og på at skabe succesoplevelser for eleverne og give dem gåpåmod og lyst til videre uddannelse, når skoleopholdet afsluttes med Folkeskolens Afgangsprøve. Vi sætter individuelle mål for alle elever og skaber de bedste forudsætninger for, at de kan nå dem.

I skolen møder eleverne engagerede og nærværende voksne, og undervisningen foregår på små hold med flere lærere tilknyttet samtidig. Lærernes faglighed og pædagogiske kunnen er høj.

Udvikling

Vi tror på, børn bedst udvikler sig, når de føler sig trygge. Derfor sætter vi en ære i at skabe trygge og forudsigelige rammer for dagligdagen. Børnene skal vide, hvad vi står for, og hvad vi forventer af dem. Det skaber de bedste vilkår for deres udvikling.

Vi evaluerer løbende elevernes sociale og faglige målsætninger og tilpasser dem, så de passer til elevens udvikling – altid med blik for det positive, som eleven opnår. Eleverne skal ikke være bange for at fejle eller få kritik; vi vil hellere sætte fokus på alt det, de lykkedes med.

Kontakt

Copyright © 2024 Skolen på Slotsvænget. All Rights Reserved • Persondatapolitik